پنجاهمین سالگرد فرود انسان بر ماه

پنج دهه پیش در چنین روزی، بشر موفق به قدم گذاشتن به دنیایی ورای سرزمین مادری خود، در فضا شد. نیل آرمسترانگ این موفقیت رو قدمی کوچک برای خود و جهشی بزرگ برای بشریت توصیف کرد. (NASA/THE LIFE PICTURE COLLECTION/GETTY IMAGES)

امروز در بیست و نهم مرداد ماه 1398 شمسی ( بیستم جولای سال 2019 میلادی) موفقیت شگرفی را جشن می گیریم که برای بشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پنجاه سال پیش بشر در این روز بر ماه قدم گذاشت و سالها تلاش و کوشش به نتیجه نشست.
سه فضانورد که چهار روز قبل از این از مرکز فضایی کندی در فلوریدا سوار بر موشک ساترن 5 راهی فضا شده بودند پس از سفری 400 هزار کیلومتری به مدار ماه رسیدند و دو نفر از آنها یعنی نیل آرمسترانگ و مایکل کالینز برای فرود بر سطح ماه از مدارگرد جداشده و ماه نشین را برای فرودی موفقیت آمیز کنترل کردند. پس از نشستن بر سطح ماه، نخستین انسان، نیل آرمسترانگ پس از نظاره بر چشم انداز زیبای دنیایی جدید پیش روی، از ماه نشین پیاده شد و یکی از معروفترین جملات در زمینه اکتشافات فضایی را بر زبان جاری ساخت:
” این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است ”
براستی ماموریت فتح ماه توسط انسان به قدم گذاشتن به ماه محدود نمی شود و دستاوردهای بزرگ این ماموریت، زندگی بشر مدرن در سالهای پس از آن را باز تعریف کرد. از فناوری ساخت کفی کفشهای ورزشی، پوشش زد خش عینکها، فیلترهای آب آشامیدنی، فومهای هوشمند، فناوری خشک مواد غذایی منجمد تا ساخت تراشه های کامپیوتری همه و همه مرهون نیازهای ماموریتی بود که در ماموریت ارسال انسان به فضا حس و ارتقاء یافته و سالها بعد وارد زندگی روزمره ما شدند.

2019-07-20T09:06:00+00:00